HÖSTENS PROGRAM FÖR 2018

12 september kl. 18.00 träffas vi i Perbackagården för höstens första medlemsmöte. Kallelse kommer att sändas ut till medlemmarna (inom kort) där höstens aktiviteter kommer att redovisas. Ytterligare information kommer på medlemsmötet. 26 medlemmar mötte upp till vårt första medlemsmöte för hösten.  Programmet för hösten presenterades med flera aktiviteter under september månad som Förbundets Höstupptakt,  inbjudan surströmming, bussresa till Kalix Ost och Storöns bygdegård (program för resan delas ut). Höstens program tillsammans med uppdatering av medlemsförteckning delades ut. Föreningens medlemmar bjöds på kaffe med Windsorkaka.

15 september i Sunderby folkhögskola är det höstupptakt för Förbundet. 10 medlemmar deltog från vår förening. Intressanta föreläsare var Per-Ulf Sandström som informerade om framtidsfullmakten och Gunilla Bredsky berättade och visade film (egenproducerad) om starka kvinnor hon mött. Konsumentfrågor föredrogs och föreningsangelägenheter diskuterades. Gott fika och god mat intogs under dagen.

20 september i Åskogsgården  är vi inbjuden till surströmming. 20 medlemmar tackade ja tillinbjudan och samåkte till Åskogsgården där borden stod dukade. Aptiten på surströmmingen var god och åtgången stor. Underhållning bjöds och även kaffe med bakelse. Många fina vinster från lotteriet fann sina lottköpare. Mätta och belåtna antar vi färden hemåt och tackar för en trevlig kväll i vänners lag.

26 september kl. 08.30 (vid Stora Coop) har vi medlemsresa med buss till Kalix Ost Bondersbyn och Storöns  bygdegård för information och visning (Kalix Ost) av derasverksamheter.Medlemmar och ej medlemmar (vänner/bekanta) 30 personer deltog i resan. Kalix Ost ordnade kaffe med god hembakt kaka. Ägarna berättade om verksamheten med tillverkning av ostar både av getmjölk och komjölk. Många köade vid kassan för att betala de ”handplockade”  ost/ostarna. Fick även visning av deras ost- tillverkningsmaskiner/rum. Resan gick vidare till deras Getgård där vi fick se getterna och hur dessa mjölkades. Färden fortsatte till Storöns bygdegård där lunch serverades – en god ficksoppa – därefter intogs kaffe med hembakt kaka. En pensionerad fiskare berättade hur det går till vid löjfiske och tillverkning av löjrom. Han och ”mattanterna” avtackades.

Mycket intressanta besök och välkomnande mottagande som vi varmt tackar för.

10 oktober kl. 18.00 i Perbackagården har vi öppen föreläsning med doktorand Ulrika Strömbäck som berättar om Hjärtsjukdomar/hjärthälsa för kvinnor och män men även Hjärt/lungräddning. Inträde med fika till en kostnad av 40 kronor. Blev en lyckad öppen föreläsning med 65 personer (inkl. medlemmar) närvarande. Ulrika Strömbäck berättade på sitt proffsiga sätt om hur hjärtat fungerar och vilka hjärtsjukdomar kvinnor och män kan drabbas av. Hon informerade om hjärthälsa, visade Hjärt/lungräddning och även hur en hjärtstarter fungerar. Hon fick besvara många frågor. Den trevliga kvällen avslutades med kaffe och gott bröd som våra värdinnor stod för. Stort Tack Ulrika och våra värdinnor.

7 november kl. 18.00 i Perbackagården får vi besök av två personer från Smärtboden  som informerar om deras verksamhet. 26 medlemmar kom för att lyssna på på två deltagare från Smärtboden. Var och en berättade om sina upplevelser och problem med med sin hälsa samt kontakten med sjukvården. De har funnit lindring av att stötta varann, vilket Smärtboden har bidragit till.  Tack för att ni ville dela med er av era erfarenheter.

12 november börjar anmälda medlemmar baka mjukkakor till försäljning i Björn Svartes bagarstuga. Medlemmar bakade beställda mjukkakor av stora degar i 4 dagar.  Det blev långa dagar men i gemytlig stämning. Mycket stort tillskott kom in till vår kassa. Tack alla bagerskor.

28 november kl. 18.00 i Perbackagården har vi höstavslutning med ”Lille Jul”. Julgröt och skinksmörgås samt kaffe/kaka servera. Blir även lotteri.  Stor uppslutning med 32 medlemmar som intog glögg med tillbehör,  julgröt med skinksmörgås, kaffe med julstjärna, köpte lotter där vi själva delvis har bidragit med lotterivinster. ”Klurigheter och sång vid  matborden. Tack alla som har bidragit till den trevliga avslutningen på höstterminen. Vi ses åter i januari (återkommer om datum) då vi har vårt årsmöte.

Styrelsen önskar alla:

God Jul & Gott Nytt År

Varmt välkomna gamla” som nya medlemmar till det nya året

VÅRENS PROGRAM  2018

24 januari kl. 18.00 i Perbackagården träffas medlemmarna till årsmöte. 20 damer mötte upp och alla punkter på dagordningen avhandlades. Styrelsen ordnade förtäring.

21 februari kl. 18.00 i Perbackagården har vi Bingoafton med fina vinster och kaffe/bröd. 20 damer trotsade vädret (kallt, snöade) för att spela bingo som lotterigruppen anordnade. Värdinnorna för kvällen var Kerstin Sandström och Berit Johansson vilka vi tackade med en varm applåd för gott fika.

14 mars kl. 18.00 i Perbackagården får vi besök av Solveig Larsson från Luleå som kommer att visa sina alster av stickade vantar som hon även säljer  under kvällen. Kaffe/bröd kommer att serveras. 22 damer kom  till den mycket uppskattade föreläsningen. Solveig berättar om sig själv och sin barndom, samt mycket intressanta berättelser och bildspel om hur hon får inspiration till sina ”vantmönster”. Alla vantar har fått ett namn genom personer, platser och det hon ser i naturen, som hon omvandlar till vackra mönster på sina vantar. Hennes man Leif har tecknat porträtt av personer som inspirerade Solveig.  Hon har även med sig böcker till försäljning med stickbeskrivningar på sina vantar. Solveig avtackas med en blomma och även tack till Leif. Full av beundran för Solveig, avslutar vi kvällen med ett gott fika som våra värdinnor Kerstin Wiklund och Anna-Lena Näslund har ordnat. Applåd till dem.

08 april kl. 18.00 i Perbackagården får vi besök av Berith Kumpula, Luleå,  fristående hudvårdskonsult för ”Mary Kay”. Hon har med sig kosmetika som hon förevisar och även säljer. Kaffe/bröd som vanligt. Medlemsträffen lockade 27 damer som intresserade sig för Beriths visning av hudvårdsartiklar från ”Mary Kay”. Hon berättade om ansiktsvård, rengöring, hudvård,  make up och solskyddskrämer. Vi fick även prova produkterna. Vid köp av läppstift och rouge går en del av intäkterna till cancerforskning för bl.a. utsatta barn och kvinnor. Berith avtackas med en blomma och en varm applåd för sin utförliga visning. Som vanligt avtackas värdinnorna för gott fika de är, Kersti Karlsson och Lillemor Johansson.

23 maj kl. 18.00 i (Perbackagården) har vi Våravslutning. OBS. vi har bytt lokal till Sif Svartbjörnsbyns klubblokal vid fotbollsplanen – detta på grund av dubbelbokning för Perbackagården. Samma tid kl. 18.00 gäller. Nästan samtliga medlemmar närvarade på avslutningsfesten som innehöll mingel, lotterier, god mat, tipsrunda, ”kluriga” tankenötter, sånger och roliga historier. Stort TACK  till lotterigruppen samt övriga ”hjälpredor”  som gjorde festen så trevlig med många skratt och en trevlig stämning. De som fyllt år under våren och i slutet av 2017 grattades med en stor applåd. Tack även till klubben Bosse Johansson som ställde upp och fixade så allt fanns på plats för vår fest.

Varmt välkomna till våravslutningen
Styrelsen

Vårprogrammet är nu avslutat. Tack medlemmar för er medverkan vid våra medlemsträffar och tack till våra föreläsare.
Styrelsen önskar alla en fin sommar.

HÖSTENS PROGRAM FÖR 2017 med medlemsmöten, föreläsningar, studiebesök och övriga aktiviteter enligt nedanstående : Finns kvar på hemsidan till dess att program för hösten 2018 redovisas.

30 augusti kl. 18.00 medlemsmöte/höstupptakt i Björn Svartes stuga. 22 medlemmar närvarade med planering och information om höstens program.

13 september kl. 19.00 är föreningens medlemmar inbjudna till HF Aktiva Kvinnor i Vittjärv på surströmmingsfest. Vårt eget medlemsmöte i september utgår.  Många damer mötte upp till en trivsam kväll med underhållning, den efterlängtade surströmmingen och god kaka till kaffet. Stort TACK till er från Svartbjörnsbyns damer.

23 september kl. 09.30 – 15.30 inbjuder HF Aktiva Kvinnor Norrbotten till Höstupptakt i Sunderby Folkhögskola. 8 medlemmar från vår förening närvarade på Höstupptakten.

11 oktober kl. 18.00 i Perbackagården får vi besök av företagare Lisa Nyström som berättar om hur vi kan ”må bättre”. 24 medlemmar närvarade. Lisa presenterade sig och sitt företag ”Lisa Nyströms Hälsa” och berättade  om bakgrunden till att hon började med ”Fit Line produkter som hon också säljer. Hon avtackades med en gåva.

8 november kl 18.00 i Perbackagården får vi besök av Ann-Louise Lång antikvarie på Friluftsmuséet Hägnan. Hon berättar om Gammelstad, seder och bruk under gamla tider. 22 medlemmar närvarade. Ann-Louise visade bildspel om Kulturarvet Gammelstads Kyrkby och hon har själv arbetat med”Kyrkbyn” och Hägnan under många år. Hon avtackades med en gåva.

29 november kl. 18.00 avslutar vi höstterminen med LILLE JUL i Perbackagården. Kom till en trevlig samvaro i julens tecken. 23 Medlemmar deltog på höstavslutningen och lät sig väl smaka av det goda julbordet som styrelsen anordnade. Mätta och glada ”tågade” var och en hem till sitt.

Studiebesök under hösten: Vi är välkomna till Röda Korsets lokal Kupan i Boden. Datum/tid meddelas senare. 17 oktober var vi 9 damer till Kupan och välkomnades av Astrid Sjöberg som berättade om deras verksamheter, bjöd oss på kaffe med goda bullar och visade oss runt i lokalerna. Vi överraskades av hur mycket varor de får in. Främst är försäljningen i Kupan och det som inte säljs där går vidare till hjälpbehov utomlands. Vi tackade Astrid med en varm applåd och gav ”en slant” i deras sparbössa.

Styrelsen önskar alla välkomna till föreningens ÅRSMÖTE 24 januari kl. 18.00 i Perbackagården.

Program våren 2017

25 januari kl. 18.00 träffas vi till årsmöte i Perbackagården.  23 medlemmar deltog i förhandlingarna. Ordföranden lämnade information om kommande verksamhet och även lite historik om föreningen då Husmodersföreningen Svartbjörnsbyn firar 70 år i år.Styrelsen ordnade med smörgås och goda kakor.

8 februari kl. 18.00 träffas vi i Perbackagården till en välkommen Bingokväll. 20 medlemmar mötte upp till en bingokväll med gemenskap och gott fika.

8 mars kl. 18.00 får vi besök i Perbackagården av Sigrid Berglund som berättar om sitt arbete som barnmorska i Tanzania. 19 medlemmar mötte upp till en informativ kväll med Sigrid Berglund. Hon berättade och visade ett bildspel om sitt arbete som volontär på ett missionssjukhus i Tanzania. Hon visade även bilder på sitt boende som var 1 rum och toalett och bilder på olika odlingar av the´, majs, ris, banan, papaya och avokado. Under pausen med gott fika visades tryckta tyger och flätade korgar. En spontan penninginsamling gjordes av medlemmarna som skulle gå till studier för en flicka på sjukhuset. Vi avtackade Sigrid med en stora applåd.

5 april  kl. 18.00 får vi besök i Perbackagården av Brottsofferjouren som informerar om deras verksamhet.18 medlemmar närvarade på föreläsningen av Anita Olsson om Brottsofferjourens verksamhet i Boden. Bodenföreningen startade år 1994 och är för närvarande 3 personer som ställer upp ideelt med samtalsstöd, myndighetskontakter, vägledning och mycket annat.
De får bidrag från Bodens Kommun. Brottsoffermyndigheten och medlemsavgifter. Vår förening tecknade medlemskap för 2017 med 250 kr. Anita fick många frågor att besvara – vi tackar henne med en varm applåd.

10 maj kl. 18.00 avslutas vårterminen i Perbackagården med festligheter.  Föreningen har funnits i 70 år – vilket skall firas. 33 medlemmar mötte upp till våravslutning och firande av föreningens 70 år (föreningen bildades 1947) med 3-rätters-middag som  tillagades av ”inhyrd kock med assistens”.  Värdinnorna hade dukat vackert och senare under kvällen anordnade de lotteri med många och fina vinster. Ordföranden berättade om föreningens historia. Sånger sjöngs, roligt uppträdande av vår sekreterare med många skratt och roliga historier berättades. Kocken avtackades för den goda maten. Kvällen avslutades och mätta/glada gick var och en till sitt.

Höstupptakten 2017 blir 30 augusti kl. 18.00 i Björn Svartes värmestuga.

Höstens program för 2016

24 augusti kl. 1800 i Björn Svarte stugan presenteras förslag på aktiviteter/planering inför hösten.
Styrelsen ordnar med kaffe och våfflor. 24 medlemmar mötte upp till en pratglad kväll med våfflor, sylt
och grädde.

8 september kl. 19.00 är föreningens medlemmar inbjudna till Sävast Husmodersförening på Surströmmingsfest i lokal Träffpunkten Sävast.
Samåkning sker från Perbackagården. Ett stort antal antal inbjudna medlemmar (hörde siffran 74) från Boden-föreningar mötte upp till en trivsam kväll med ”del av teatergruppen Kottarna” från Bjurå. Många skratt hördes i lokalen där stämningen var på topp. Surströmmingen, kaffe med hembakt kaka och dignande lotteribord med många vinster bidrog också till den fina gemenskapen. Stort TACK Sävast-föreningen för en lyckad kväll.

14 september kl. 18.00 i Perbackagården får vi besök av brandmannen Peter Kristoffersson från Räddningstjänsten i Boden som informerar och visar bilder över deras verksamhet. Informationen börjar kl. 19.00. Kaffevärdinnor är Berit J. och Eva S. 20 medlemmar mötte upp till en lärorik information av brandmannen Peter Kristoffersson. Peter meddelade att han hade jour om larmet skulle gå – vilket det också gjorde – så Peter (med våra tack-applåder) skyndade sig iväg med blåljusen påslagen på bilen! Endast lite av informationen kvarstod. Medhavda broschyrer m.m. delades ut till medlemmarna.
Vi drack kaffe med gott bröd anordnat av kvällens värdinnor. innan informationen/visningen påbörjades.

24 september kl. 09.30 håller Norrbottens Husmodersförbund Höstupptakt i Sunderby Folkhögskola. Årets tema är hälsa, mat och levnadssätt. Intresseanmälan senast 9 september till
vår ordförande och sekreterare. Subventionerad (av föreningen) avgift 100 kr./person. Anmälan är bindande. Vår förening representerade med 8 medlemmar (inkl. styrelsen). Vi hälsades välkommen av förbundets ordföranden. Föreläsare var Johan Niklasson överläkare från Sunderby Sjukhus som berättade om ”åldersnoja”. Årets tema var ”hälsa, mat och levnadssätt”. Stort TACK från vår förening för en intressant dag.

12 oktober kl. 18.00 i Perbackagården får vi besök av Helena Thun från Överförmyndarnämnden som informerar om verksamheten. Kaffevärdinnor är Anne S. och Valborg P. 26 medlemmar kom för att ta del av information från vår inbjudna föreläsare. Helena berättade om nämndens arbete och – bland mycket annat – förklarade skillnaden mellan godeman och förvaltare. Vi ställde många frågor som hon förklarade på ett proffsigt sätt. Vi tackar henne med en applåd. Värdinnorna bjöd på kaffe och gott fika.

2 november kl. 18.00 i Perbackagården kommer Lena/Ivan Åberg från Diabetesföreningen i Boden och berättar om deras verksamhet. Kaffevärdinnor är Anita H. och Valborg P. 18 damer mötte upp till en givande information om hur det är att leva med diabetes och vilka hjälpmedel som finns att tillgå. Diabetes typ 1 är den svårare formen där endast insulin hjälper medan typ 2 behandlas med kost, motion och även medicin. Lena påpekade att man som diabetiker kan leva ett bra liv och även ”unna” sig något gott ibland. Vi tackar Lena och Ivan med en applåd, därefter dricker vi kaffe med gott bröd (smörgås och kaka) som kvällens värdinnor har ordnat.

30 november kl. 18.00 i Perbackagården avslutas höstterminen med LILLE JUL. Styrelsen
ordnar med maten. 28 medlemmar mötte upp till höstavslutningen och ”lät sig väl smaka/äta”  av julmaten. Styrelsen stod för maten, serveringen och godbitar till kaffet. ”Våra lotteridamer” ordnade ett lotteri med många vinster. Kvällen blev uppskattad

Styrelsen önskar alla en riktigt
God Jul och ett Gott Nytt År

Vi ses åter i januari 2017. Årsmötet kommer att avhållas 25 januari kl. 18.00 i Perbackagården vilket blir första mötet under året. Varmt välkomna.

Styrelsemöten sker kl. 16.45 före varje medlemsmöte, om inte annan tid meddelas styrelseledamöter

Besök Norrbottens Husmodersförbunds (NHF) hemsida på nätet. Intressant läsning om alla lokalföreningars aktiviteter, meddelande från NHF och övrigt. Adressen är http://norrbottenshusmodersforeningar.se

Varmt välkommen

Program för hösten 2015

19 augusti  kl. 18.00 har vi höstupptakt i Björn Svartes värmestuga. 22 medlemmaer samlades till en som vanligt ”uppsluppen”  kväll  med mängder av information.

9 september kl. 18.30 står vår förening som värd för den årliga surströmmingsfest med inbjudna husmodersföreningar. Lokal Perbackagården. Alla inbjudna är varmt välkommna. Vår förening fick många uppskattande ord för hur vi anordnade festen och för vår fina lokal. Stort tack till alla som medverkade med sitt goda humör.

14 oktober kl. 18.00 får vi besök i Perbackagården av chef Fredrik Berglund från Apoteket Laxen. Han kommer att informera om deras tjänster m.m. En informativ föreläsning om Apotekets tjänster med personlig läkemedelsrådgivning, hälsocoach, passar mina mediciner ihop och vilka produkter som finns i Apotekets sortiment. Produkter med Cykliska silikoner är borttagna ur sortimentet (mjukgörande ämnen i hudkrämer, tvål, schampo, smink). Fredrik fick besvara många frågor.

21 oktober kl. 18.30 är vi inbjudna till damklädesföretaget SeeMee (på gågatan). Någon av medlemmarna (enligt lottning) kommer att få en ”stayling”. Blev en trevlig kväll med styling av en medlem. Ägaren Monica Stubé som är diplomerad Färg-rådgivare berättade om sig själv och klädaffärens sortimen, under tiden serverades kaffe med bröd. Hon visade hur rätta färger och kläder tar fram det bästa hos personen.

4 november kl. 18.00 besöker Harriet Gardebjörk oss i Perbackagården och berättar om sitt hjälparbete för romska fattiga familjer och föräldralösa barn i Rumänien. Hon kommer även att ha med sig av barnhemsbarnen tillverkade ”saker”. Tag gärna med en vän till denna intressanta kväll. Harriet visade bilder och berättade om misären och fattigdomen bland romer i  landet. Många bilder var från ett barnhem som hon stödjer med pengar, kläder, leksaker, material m.m. Harriet har besökt hemmet ett flertal gånger och ser att det som har skänkts har kommit till stor nytta för barnen. Barnen får tillverka textilier som handväskor, bakdukar, pannlappar, smörknivar m.m dessa varor fanns till försäljning under kvällen. Pengarna går tillbaka till barnhemmet. Hon har även kontakt med hjälproganisationer och stödjer deras verksamhet med pengar till familjer som bor i skjul på en soptipp (hon visade bilder därifrån). Många frågor ställdes till Harriet om romers situation i sitt land men också om deras utsatthet i Europa.

Höstupptakt för Norrbottens Husmodersföreningar kommer att avhållas i Sunderbyns folkhögskola 19 september. En medlem från vår förening närvarade på Höstupptakten i Sunderby folkhögskola. Hon informerade oss övriga om olika frågor som behandlades, med motionstider, namnbyte , 25 november kl. 18.00 har vi höstavslutning i Perbackagården med Lille Jul.                   marknadsfrågor, ABF om integrationsprojekt Klondyke och konsumenfrågor.

25 november kl. 18.00 har vi höstavslutning i Perbackagården med Lille Jul. Många medlemmar mötte upp till en trevlig avslutning med litet julbord, gröt, kaffe/kaka, julklappar som delades ut av två tomtar. Vi sjöng även fina julsånger som avslutades med att vi tände ljus och önskade varann en God jul.

Program för vårterminen 2016

20 januari kl. 18.00 i Perbackagården påbörjar vi vårupptakten med Årsmöte. 15  ”tappra”medlemmar mötte upp i den bistra kylan – 30 grader! Medlemmarna bjöds på kaffe med hembakt bröd som del av styrelsen bakat. Möteshandlingarna avklarades i snabb takt så att de bilburna medlemmarna skulle kunna starta sina bilar.

17 februari  kl. 18.00 träffas vi i Perbackagården för en Bingokväll med vinster. 18 samlades till en lotteri/bingokväll med uppskattade vinster. Har aldrig varit så tyst som under bingoutropen men när det goda fikat kom på borden blev det ”fart” på våra röster igen.

16 mars kl. 18.00 i Perbackagården träffas vi för egenaktivitet/pysselkväll (önskemål från medlemmar). Karin Sandelund (vår sekreterare) kommer att visa hur vi viker olika figurer av blad från uttjänade böcker. Medtag en bok (eller flera), linjal, blyerspenna och suddgummi. Tag även med böcker som du vill byta med andra medlemmar. ”Pysselkvällen” lockade 21 medlemmar. Stort intresse fanns för Karins bokvikning. Hon visade hur vi kan vika hjärtan, granar, igelkottar med böcker hon hade med sig. Gott fika som vanligt.

13 april kl. 18.00 får vi besök i Perbackagården av Catharina Berggren som är engagerad i Hjälporganisationen ”Operation Smile” och bidrar till att barn runt om i världen, vilka har ansiktsdeformationer, får den operation de behöver för att kunna leva ett normalt liv. Tag gärna med någon vän som vill bli informerad om organisationen och dess syfte. 18 medlemmar kom till mötet. De fick ta del av mycket fantastiska berättelser av Catharina och hennes man Ove om barn som blivit hjälpta med operatiner av sina defekta munnar/gomar. Gott fika därefter.

18 maj kl. 18.00 har vi Våravslutning i Perbackagården . Styrelsen  ordnar med förtäring. 22 medlemmar mötte upp till en uppskattad kväll med god mat, kaffe med kaka, lotteri och en härlig stämning.

Nu ser vi fram emot en skön och avkopplande sommar med mycket sol och värme och träffas åter till hösten.