HÖSTENS PROGRAM 2019

Datum

14 augusti kl 18.00 träffas vi i Perbackagården för Svampskola med Solveig André. 24 damer mötte upp till en teoretisk information om svampplockning.  Vid denna tidpunkt finns inga svampar i skogen då regn krävs för dess tillkomst. Solveig berättade inspirerande om olika svampar som finns i våra skogar och hur man skiljer på ätliga och icke ätliga svampar. Hon fick svara på många frågor från intresserade åhörare.
Gott ”fika”  serverades av värdinnorna Anna-Maria Persson och Margareta Wikström vilka avtackades med en varm applåd.

18 september avgår buss till Jokkmokk för årets medlemsresa. Buss avgår kl 08.30 från Perbackagården. Vid Polcirkeln blir det en ”bensträckare” och kaffe. Studiebesök hos Jokkmokks Tenn. Lunch i kåtan på Åkerlunds Hotell. Guidning på Ajtté Fjäll & Samemuseum där besöket avslutas med kaffe & kaka. På hemvägen gör vi ett besök hos Svantes Vilt & Bär i Harads. Tillbaka i Boden ca kl 17.30. Med en välfylld buss med glada damer, medlemmar som blivande medlemmar, fick vi uppleva en välorganiserad och innehållsrik Jokkmokksresa. Stort TACK till styrelsen för alla ”trevligheter”.

5 september kl 18.00 i Perbackagården har vår förening surströmmingsfest med inbjudna HF Aktiva Kvinnor från Sävast, Vittjärv och Norrbyarna i Boden. Värdinnor är medlemmarna. Vi blev många inbjudna damer vid de fint dukade borden. Under ”sorl” intogs den efterlängtade surströmmingen med tillbehör. Sånger sjöngs. Kaffe med godsaker serverades.  Uppskattat  ”besök” av Terttu, alias Karin Sandelund som tackades med rungande applåder. Stort lotteri med fina vinster. Inbjudna föreningar tackade för sig. Tack styrelsen och övriga ”värdinnor” för en fin kväll

23 oktober kl 18.00 i Perbackagården får vi besök av Disa Kristinsdottir från Brandförsvaret som informerar om ”Kris i samhället”. I samarbete med Vuxenskolan kommer vår förening bjuda in  allmänheten till en öppen information. Anslag kommer att sättas upp.
Värdinnor är Birgit Berglund och Siv Berlin. Obs. Den öppna föreläsningen blev inställd då Disa Kristinsdottier fick förhinder
Vi kommer att hålla medlemsmöte med information från styrelsen.

Under november kommer bakning av mjukkakor utföras i Björn Svartes bagarstuga i Svartbjörnsbyn. Bakningen utfördes mellan 17-22 november och försäljningen inbringade en ansenlig summa till vår kassa. Stort TACK till alla bagerskor.

27 november kl 18.00 i Perbackagården har vi höstavslutning med sedvanlig ”Lille Jul”. Styrelsen ordnar förtäring. Drygt 30 damer mötte upp till glögg/pepparkakor och risgrynsgröt med skinksmörgås därefter intogs kaffe med julstjärna. Lotteri med många vinster som delades ut. Vinsterna har delvis skänkts av medlemmarna och av Petterssons Chark i Boden. Tack Styrelsen och tack till alla som bidragit till lotteriet.

Varmt välkomna

VÅRENS PROGRAM FÖR 2019

30 januari kl. 18.00 träffas vi i Perbackagården för Årsmöte29 damer mötte upp till årsmötet vilket inkluderade blivande medlemmar som välkomnades till föreningen. Dagordningens punkter avhandlades och delvis ny styrelse valdes. Årsmötet avslutades med kaffe och Windsorkaka som styrelsen ordnade.

20 februari träffas vi i Perbackagården för ”mingel och snack”. Kvällens medlemsmöte ”lockade” 22 damer till en informationskväll. Styrelsen lämnade ut en enkät för att inhämta idéer för föreningens fortsatta arbete. Kvällen avslutades med gott fika av kaffevärdinnorna.

20 mars träffas vi i Perbackagården för en öppenföreläsning med Sara Ekbom och Karin Granberg från Polisen. Sara och Karin kommer att berätta om hur vi skyddar oss mot bedrägerier med bl a filmen ”Mig lurar du inte”. Kaffe med bröd kommer att serveras. 45 åhörare mötte upp till en informativ föreläsning om bedrägerier främst mot äldre personer och filmen ”Mig lurar du inte” visades. I filmen framkom hur man kan förhindra bedragaren. Kaffe med gott ”dopp” serverades av kvällens värdinnor.

24 april träffas vi i Perbackagården med Ulrika Strömbäck som gäst.  Hon kommer att förevisa medhavda hjärtstarter och dockor som medlemmarna får prova hantera. Fikar gör vi som vanligt. 18 medlemmar mötte upp till en viktig informationsträff. Vi blir undervisade av Ulrika på av henne medhavda dockor om hur vi utför HjäratLungräddning. Hon visade okså hur en Hjärtstarter funger och besvarade ställda frågor. Vi tackar Ulrika för denna viktiga undervisning/information med en liten gåva. Kvällen avslutas med kaffe och gott fika som våra värdinnor bjöd oss på.

22 maj har vi Våravslutning med fest. Lokal: Perbackagården Tid: Kl. 1800. Styrelsen ordnar festen. Medlemmarnas deltagaravgift är 100 kr. Övriga kostnader ”sponsras” från föreningen. 29 medlemmar deltog i den  av styrelsen trevligt anordnade festkvällen med fördrink och ”tilltugg”, god mat och kaffe med Berits goda tårta. Många vinser från lotteribordet fick under kvällen sina ägare. Sånger sjöngs och tipsrunda inomhus satte igång ”huvudbryet”, vinster delades ut. Styrelsen informerade om höstens verksamhet (informationen fanns att avämtas) där även en dagsresa till Jokkmokk ingår (om tillräckligt antal deltagare anmäler sig). Kvällen avslutades med  en stor applåd till styrelsen för den fint anordnade festen.

Andra aktiviteter under våren: 4 dagar i början av april bakades mjukkakor till försäljning i Björn Svartes bagarstuga, Svartbjörnsbyn. Föreningens kassa fylldes på med en stor summa pengar. Stort TACK till ”bagerskorna” för den stora arbetsinsatsen.

Välkomna ”gamla” som nya medlemmar till höstens aktiviteter.
Datum för höstupptakten är fastställd till 14 augusti.
Påminnelse: Träffas 14 augusti och det är även sista datum för anmälan till Jokkmokksresan.

Varmt välkomna