Matcirkeln

Ingegerds och Lenas meny lunchen 19 mars 2014. Huvudrätt: Saffransbakad fisk på tomatbädd serverad med matkorn, haricots verts och en nordisk råkostsallad.
Till kaffet: Blåbär, hallon och björnbär (egenplockade) på en havrebotten, serverad med yoghurt smaksatt med lite vanilj och honung.

Välkommen till vårens matcirkel.

Kontakta Barbro Eriksson erbarbro@gmail.com om du vill gå med i studiecirkeln.

Vi träffas följande kursdagar:
onsdag 21 januari – planering av vårens kursträffar
tisdag 24 februari – Maria och Christina planerar lunchen
tisdag 17 mars – Gun och Yvonne planerar lunchen
tisdag 7 april – Vi planerar maten till föreningens inbjudningsmöte
tisdag 28 april – Ingegerd och Inger planerar lunchen

Här följer en kort beskrivning av kursinnehållet:

Bra mat för hälsa och miljö
Vi är en grupp matintresserade kvinnor som träffas för att lära oss mer om god och hälsosam kost lagad på råvaror som gynnar en bra miljö. Vi träffas varannan/var tredje vecka kl. 09.30 – 12.45, ca 6 kurstillfällen per termin, och har mycket trevligt tillsammans. Första cirkeln handlade om att äta SMART:
= större andel vegetabilier, M = Minska antalet tomma kalorier,
A = Andelen ekologiska produkter ökas, R = Rätt kött, rätt fisk, T = Transportsnålt

En annan termin har vi lärt mer om vegetariska rätter och en termin läste vi ganska mycket om hur man kan planera kosten för att motverka våra välfärdssjukdomar
t ex hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, tarminfektioner etc. Nu senast har vi styrt in oss på hälsosam nordisk kost d v s kan nordisk kost vara lika hälsosam som medelhavskosten?

Vi lägger upp kurstillfällena så att vi läser och diskuterar teoriavsnitt ur kurslitteraturen, vi följer matdebatter i olika medier: tidningar, TV, tidskrifter samt på Livsmedelsverkets hemsida. Till varje kurstillfälle har två kursdeltagare fått i uppgift att förbereda lunch för gruppen, utifrån det vi behandlat i kursen. De som ordnat maten står för kostnaderna den gången, men blir sedan bjudna på lunch de övriga kurstillfällena.