Föreläsare Gunilla Nilsson Suikki

Tisdagen 1 april samlades drygt 50 medlemmar från Antnäs, Ängesbyn och Gammelstads Husmodersföreningar i Luleå Hembygdsgillets lokal på Rutviksvägen 11 i Gammelstad. Kvällen inleddes med ett föredrag av Gunilla Nilsson Suikki om nyttiga örter i vår norrländska natur. Vissa örter kan användas både i matlagning och som naturmedicin. De späda bladen av bl.a. maskros och nässla används i sallader, våtarv (vattuogräs) och mjölkört kan ätas direkt som godis, medan bl.a. torkad rölleka, älgört och björklöv ger goda teer. Väl rengjorda groblad har läkande effekt på sår, skvattram är ett utmärkt myggmedel medan daggkåpan (även daggdroppen) dämpar mensbesvär. Kvanne har haft stor betydelse för samerna bl.a. för sin rika c-vitaminhalt. Gunilla berättade även att hon tillverkar sitt eget miljöschampo av ett flertal örter och att hon alltid använder tvättnötter istället för vanligt tvättmedel i tvättmaskinen.
Föredraget var mycket intressant och åhörarna fick bra svar på alla funderingar. Rådet från Gunilla var att använda Internet för att söka mer information om nyttiga örter och hur de kan användas.
I länken nedan kan ni se det presentationsmaterial som Gunilla visade. Detta kan ni skriva ut och göra era egna anteckningar på respektive ört.
Presentation örter

Därefter bjöds på mat; kycklinggryta med matkorn tillagad av vår matcirkel. Till detta serverades föreningens mjukkaka samt bakcirkelns rågknäcke. Recepten på grytan och rågknäcke finns på vår hemsida under fliken ”Smått och gott”.

Efter maten följde erfarenhetsutbyte mellan de tre föreningarna och dessutom gavs lite information från Länsförbundets årsmöte. Kvällen avslutades med kaffe och morotskaka, dragning av ett uppskattat lotteri och slutligen fick alla lyssna till Maj Lindgrens uppläsning av sin dikt om vinterns slaskväder. Visst kände vi alla att nu är det dags för vårens ankomst. En genomtrevlig kväll.